پیشروی سپاه پاسداران تا عمق 5 کیلومتری کردستان عراق

جمعه، شهریور ۰۲، ۱۳۸۶

در حالي كه غلامحسين الهام سخنگوي دولت جمهوري اسلامي امروز انتشار اخبار مربوط به پخش بيانيه هاي سپاه پاسداران در روستاهي مرزي كردستان عراق را تكذيب كرد، عبدالواحد گوانی، فرماندار چومان گفته است كه ”جمهوری اسلامی در مرز حاج عمران اطلاعیه هایي را از طریق کامیونهای باری در این دروازه مرزی منتشر کرده است.”
فرماندار چومان اعلام كرده است كه در این بیانیه نوشته شده است که "جمهوری اسلامی همواره یاور و پشتیبان ملت کرد در کردستان عراق بوده و آمریکا اکنون از طریق مزدورانش در صدد ایجاد نا امنی در مناطق مرزی است. در این راستا نیروهای ایرانی برای پاکسازی این افراد درصدد حملات هوایی و زمینی است.برای اینکه از تلفات احتمالی این حملات در امان باشید مناطق خود را تخلیه کنید". ( جالب است بدانيم كه دو روز پيش "عبدالرحمن صدیق" شخصیت برجسته ملی مذهبی کرد در يك سمينار فرهنگي در وزارت اوقاف كردستان گفته بود كه "اشغالگران خاک و مردم كردستان دولتها و رژیمهای اسلامی هستند، نه آمریکا. ")

سخنگوي دولت جمهوري اسلامي هدف از انتشار اخبار مربوط به پخش بيانيه هاي سپاه پاسداران در مناطق مرزي كردستان عراق را ايجاد جنگ رواني عليه دولت تهران و نيز نگران ساختن كردهاي شمال عراق اعلام كرده اما كردهاي مناطق مرزي شمال عراق نه تنها از انتشار اين بيانيه ها ترسيده اند بلكه اين توپباران مناطق روستاهاي مرزي كردستان بوده است كه – به گفته ي فرماندار چومان - ” علاوه بر خسارات مالی فراوان، موجب رعب و جنگ روانی میان ساکنان شده است.“
فرماندار چومان گفته است كه ”در حوزه استحفاظی ما بیش از 150 خانوار از این حملات متضرر و ناچار به کوچ شده اند. اما این زیانها در مناطق " خنیره " و " لولان " در حوزه برادوست در بخش سیدکان بیش از این میزان است زیرا در این مناطق خمپاره ها به منازل مسکونی نیز اصابت کرده است.“

در روز شنبه 18 اوت پياده نظام سپاه پاسداران جمهوري اسلامي همزمان با توپباران بسيار شديد، تا عمق 5 كيلومتري وارد خاك كردستان عراق شدند و بعد از عقب نشنی ادوات جنگی شان را در مناطق مرزي مستقر کردند. فرماندار چومان با تاييد اين خبر گفته است كه ”توپباران گسترده نیروهای ایرانی به طول چندین کیلومتر مناطق " خنیره"، " لولان" و کوهستان قندیل را شدیداً مورد هدف قرار داده است.“ به گفته ي وي خسارات فراواني به زمینداران و دامداران منطقه وارد آمده است. وی همچنین گفت روستانشنیان در جریان این حملات ناچار به ترک مناطق خود شده اند و به کلی محصولات یک سال تلاش و کوششهای سختشان از بین رفته است.

توپباران 5 ساعته ي منطقه مرزي پنجوين و آواره شدن هزاران نفر از مردم منطقه
روستاهاي اطراف پنجوين كه هم مرز با شهر مريوان و در 96 کیلومتری سلیمانیه قرار دارد، پنجشنبه 23 اوت توسط سپاه پاسداران توپباران شد.
توپباران منطقه مرزی پنجوین در استان سلیمانیه، روستاهای " کانی حنفی"، " چاله دیم"، "شاخی برده باپیر"،" چاوگی چه قان"، و " کانی سیف " را مورد هدف قرار داده است. این حملات که 5 ساعت بطور مستمر به درازا انجامید، خسارات فراواني را به زمینهای کشاورزی مردم این منطقه وارد آورده است. منابع خبري كردستان عراق گزارش داده اند كه در جبهه اي ديگر حملات سپاه پاسداران در مرزهای حاج عمران و در منطقه چومان و پشدر کماکان ادامه دارد. در پی این بمباران ها هزاران تن از مردم منطقه ناچار به کوچ و ترک روستاهایشان شده اند.
و به گفته ي بخشدار ژاراوه مسئولین مناطق مرزی که با حملات توپخانه ای روبرو شده اند، از سازمان صلیب سرخ و هلال احمر جهانی درخواست كمك كرده اند. "آزاد وسو حسن" اعلام کرده است كه آوارگان مناطق مختلف مرزی در نزدیکی پل " منگورایتی " بطور موقت در شرایطی دشواري سکونت گزیده اند.
همچنين در بعدازظهر روز پنجشنبه حوالی ساعت 15 توپخانه های سپاه پاسداران ایران مناطق میرگه میر، واری خاری و کرگوزینی" را به مدت 30 دقیقه به توپ بستند.

آتش توپخانه های سپاه پاسداران در روز 20 اوت نيز روستاي "بیرکم" درمنطقه برادوست از توابع استان هولیر (اربيل) را خالي از سكنه كرد. بیشتر ساکنین روستای بیرکم به سوی شهرها روانه شدند. این روستا به تازگي به دست ساکنین اش آباد شده بود.
يك روز پيش از آن نيز (در ساعت 7 شب به وقت محلي) مناطق " رزگه"، " ماردو"، " شناوه" از توابع پشدر در استان سلیمانیه و كوه پايه هاي قنديل توسط نظاميان سپاه پاسداران توپباران شده بود. "آزاد وسو حسن" بخشدار ژاراوه این خبر را اعلام كرده بود و گفته بود كه علاوه بر اين مناطق، قسمت شمالی روستاهای " کاسکان" و " قرناغه" شدیداً توپباران شده است. به گفته ي وي در پی این حملات روستانشنیان به سوي مناطق "قلا دزه" و مناطق دورتر در حال كوچ كردن هستند.

گزارش شده است كه سپاه پاسداران در دره "میرگه سور" در نزدیکی قندیل مشغول ساختن پایگاههای تازه است و انبوهي از نيروهايش را نیز در نزدیکی قندیل مستقر کرده است. سپاه پاسداران همزمان با توپباران مناطق مرزي كردستان عراق و (به نظر مي رشد) براي پشتيباني از آن حملات، با استفاده از تجهيزات مدرن و پيشرفته، رزمايشي به نام ”بقيه‌الاعظم“ لشكر عاشورا را در دشت تبريز برگزار كرد.


واكنش به توپباران سپاه

در پي بالاگرفتن نارضايتي مردم كردستان عراق از چشم پوشي حكومت اقليم كردستان نسبت به توپباران روستاهاي مرزي توسط نظاميان ايراني، "مصطفی سید قادر" فرمانده نیروهای پیشمرگ کردستان روز پنجشنبه اعلام كرد كه دولت كردستان عراق و مقامات عراق در حال گفتگو با مقامات ايراني هستند تا توپباران ها متوقف شود. سيد قادر گفته است كه ايران به بهانه پژاك اقليم كردستان را به توپ بسته است، در حالي كه مناطقي كه توپباران شده، خالي از نيروهاي آن سازمان هستند.
به گزارش رسانه هاي كردستان عراق مقامات عراقي در روز 23 آگوست از جمهوری اسلامی ایران خواسته بودند که توپباران اقلیم کردستان را متوقف كنند.


در اين باره: گفتگوي راديو صداي امريكا با من
بخش اولبخش دوم